PvdA Buren in gesprek met …

8 februari 2018

In de Gaard, het dorpshuis van Ingen

Ingen mag trots zijn op zijn prachtige dorpshuis “In de Gaard”. De beheerders Petra van Ewijk en Roel van Beekhoff, beiden vrijwilligers, vertelden Karel de Raat hoe het dorpshuis tot stand is gekomen. Roel zit ook in het bestuur van de stichting waaronder “In de Gaard” valt. Het gaat om een initiatief vanuit de kern Ingen, met name van de diakonie van de locale PKN gemeente. Een initiatief dat gedragen wordt door een aantal zeer gedreven en betrokken mensen, niet in het minst de beheerders. Een groot aantal instellingen heeft financiëel bijgedragen, waaronder Provincie, Oranjefonds, Prins Bernhardfonds en locale bedrijven. Ook de gemeente Buren is met een aanzienlijk bedrag over de brug gekomen.

Roel benadrukt dat “In de Gaard” er voor iedereen is. Het dorpshuis vervult een belangrijke rol in Ingen. De verenigingen vinden er onderdak, senioren ontmoeten er elkaar, allerlei bijeenkomsten worden er georganiseerd. De diakonie verzorgt er regelmating inloopochtenden voor iedereen en onlangs een boerenkoolmaaltijd. En alles tegen redelijke en haalbare vergoedingen. Laagdrempeligheid, daar gaat het om. Er is een goede afstemming met de locale horeca, zodat we elkaar niet in de weg zitten.

“In de Gaard” is een mooi voorbeeld wat er tot stand gebracht kan worden als locale initiatieven en de gemeente elkaar vinden. Eigenlijk vinden we met zijn drieën dat er in al onze kernen zo’n voorziening zou moeten zijn. Soms ontbreekt echter het locale initiatief, om wat voor reden dan ook, terwijl de behoefte toch bestaat. Wat is dan de verantwoordelijkheid van de gemeente?

Roel vindt het jammer dat er binnen de gemeente geen vast contact is met speciale aandacht, verantwoordelijkheid voor “In de Gaard”. Verder vraagt hij zich af of de gemeente niet meer zou kunnen helpen met het oplossen van praktische zaken, zonder dat dat meteen directe kosten voor de gemeente met zich meebrengt. Tijdens het gesprek komt ook de vraag naar voren of de gemeente initiatieven die zo goed passen binnen het “kernenbeleid” niet financiëel zou behoren te ondersteunen bij de exploitatie.

Roel vat zijn ervaringen als volgt samen: “Ingen regelt het zelf” en “Samen dragen en samen sterk”.

In aanloop naar de verkiezingen op 21 maart 2018 gaan de kandidaten van de PvdA Buren in gesprek met inwoners, ondernemers, verenigingen en organisaties. Een aantal hiervan publiceren we hier en op Facebook. Wil je ook in gesprek met één van de PvdA-kandidaten? Stuur dan even een mailtje.

Andere gesprekken nalezen? Ze staan hier.