Chris van Esterik draagt voor op eigen geboortegrond

9 maart 2018

Vrijdagavond 9 maart gaf auteur Chris van Esterik een lezing over het Ingen van 100 jaar geleden. Op initiatief van de PvdA Buren vertelde hij over de eindeloze strijd van schoolhoofd Willem Alexander Renardel de Lavalette (“de Lava”) tegen het gemeentebestuur van Lienden. Honderden brieven om de omstandigheden op school en van zijn leerlingen te verbeteren bleven onbeantwoord. De Lava gaf echter niet op.

Chris van Esterik lezing

Uit de voordracht van van Esterik bleek dat verschillende thema’s, weliswaar in andere ernst of omvang, anno 2018 nog steeds aan de orde zijn in de Betuwe. Na afloop werd door de bezoekers onder het genot van een drankje herinneringen opgehaald en actuele politieke kwesties besproken.

Lijsttrekker Daan Russchen van de PvdA Buren kijkt terug op een geslaagde avond: “Het is leuk om zo met leden en belangstellenden terug te kijken naar onze geschiedenis. Het verleden bepaald in grote mate hoe je naar de toekomst kijkt. Je hebt immers een vertrekpunt nodig om koers te bepalen.”