Beleid schoolgebouwen gaat teveel over bakstenen

Door Arthur Warmer op 11 mei 2021

PvdA Buren spoort het college van B&W in Buren aan om het beleid 2021-2036 voor de schoolgebouwen in de gemeente Buren concreter te maken en te koppelen aan andere sociale voorzieningen. Daarnaast wil de PvdA dat er dekking is voor de 16 miljoen euro die het college hiervoor wil uittrekken. Deze dekking ontbreekt. Om dit te bereiken heeft de fractie van de PvdA tijdens de raadsvergadering vandaag een motie ingediend samen met D66 en VVD.

De gemeente Buren heeft een belangrijke rol in het mogelijk maken van een prettig onderwijsklimaat in een schoolgebouw waar kinderen, ouders en leraren zich prettig voelen. De PvdA heeft die ambitie ook, maar gaat nog verder. Het gaat ook om de sociale functie van een school in een kern. Een school is een ontmoetingsplek waar andere functies kunnen worden gerealiseerd. Functies als een peuterspeelzaal of kinderopvang. Een gymlokaal of sportveld. Een ontmoetingscentrum of buurthuisfunctie met een bibliotheek-afhaalpunt.

Het ontbreken van dekking voor de 16 miljoen acht de PvdA onverantwoord. De raad zou moeten uitspreken waar de benodigde euro’s vandaan moeten komen. We kunnen die rekening niet voor ons uit schuiven. De gemeente Buren heeft structureel geen geld in kas voor de schoolgebouwen. De 1,1 miljoen die het rijk daar daarvoor jaarlijks beschikbaar stelt wordt gebruikt voor andere zaken. De PvdA roept het college op om een gedegen financieel beleid te voeren met een kloppende begroting.

Arthur Warmer

Sinds 2010 is Arthur Warmer raadslid voor PvdA Buren, en vanaf 2018 als fractievoorzitter. Hij blinkt uit in dossierkennis en zijn voortdurend streven naar een meer “kaderstellende raad”. Hij bedoelt daarmee dat hij graag wil dat de gemeenteraad meer fundamentele keuzes maakt en zich daar aan houdt.

Meer over Arthur Warmer