Leden Dagelijks Bestuur AVRI onder grote druk Raadsleden

Door Arthur Warmer op 29 oktober 2021

Raadsleden van acht gemeenten spreken zich  uit naar aanleiding van het regionaal Raadsonderzoek naar het debacle met de AVRI stortplaats.  Dat kostte de gemeenschap onnodig € 10 miljoen. Het onderzoeksrapport is nu besproken in vijf van de acht raden in de Regio. De tussenstand is dat een ruime meerderheid van de Raadsleden zich al schaart achter een oproep om de samenstelling van het Dagelijks Bestuur (DB) van de AVRI te wijzigen.

Daarnaast hebben de samenwerkende Raadsleden een niet noodzakelijke verhoging van de afvalstoffenheffing met € 5,00 voorkomen. Dit door via de pers druk te zetten op het voorgenomen besluit van de AVRI, waarna het DB op maandag 25 oktober hiervoor zwichtte.

Hoe het allemaal begon

Op 28 oktober 2020 nam de Provincie een voor Rivierenland ingrijpend besluit inzake de stortplaats van de AVRI in Geldermalsen. Door de rekenrente te verhogen, moesten de gemeenten in Rivierenland ‘opeens’ € 10 miljoen meer betalen bij de overdracht van de stortplaats aan de Provincie. Had niemand dit kunnen zien aankomen? Hadden we dit niet kunnen afwenden? Een jaar later hebben Raadsleden de duidelijkheid die toen ontbrak en spreken zij hun oordeel uit over – met name het DB van – de AVRI.

De Raad van Buren

Er was eind 2020 – in heel de regio – veel verontwaardiging, vooral vanwege de grote onduidelijkheid. PvdA Buren nam op 3 november 2020 het initiatief tot een interpellatiedebat en drong in het betoog aan op een gezamenlijk onderzoek van 8 raden. Een motie van die strekking werd, in eendrachtige samenwerking, ingediend door collega Nanda van Doremalen van VVD Buren (zeer gegund vanwege haar inspanningen voor de Raadskring (zie verderop)).

Met een Begeleidingsgroep van 8 Raadsleden (waar Arthur Warmer namens PvdA Buren de voorzitter van mocht zijn) is een regionaal Raadsonderzoek gestart. Het onderzoeksrapport “Storten en Tekorten”, door Necker van Naem, laat aan duidelijkheid niets te wensen over (zie bijlage).

Wat valt het Dagelijks Bestuur te verwijten?

Het grootste bestuurlijk falen op een rij (op basis van het onderzoeksrapport):

1. De directeur, de voorzitter en het DB wisten al veel eerder van de grote problemen. Zo was een geschat tekort van ruim €9 miljoen begin december 2019 al bekend bij ambtenaren van de AVRI. Toch hebben directeur en voorzitter (met sommige informatie 5 tot 9 maanden) ‘verzuimd’ om volledige openheid te geven aan hun collega’s in het AB en aan de 8 Raden.

2. De ‘reden’ hiervoor was een bijkans heilig ‘geloof’ (GroupThink) dat voor de AVRI een uitzonderingspositie zou worden gecreëerd, terwijl dat al meermaals evident was ontkend door de Provincie. Ook in 2015 is over de rekenrente een generiek besluit genomen, zonder enige uitzondering.

3. Het op de stortplaats gerealiseerde zonne- en windpark (waar Raden nooit een besluit over voorgelegd hebben gekregen) heeft gezorgd voor een “juridisch gecompliceerde situatie” waardoor een versnelde overdracht naar de Provincie, voor 31-12-2020, naar het oordeel van het DB niet meer tot de mogelijkheden behoorde.

Het resultaat? Zoals gezegd mogen de gemeenten in Rivierenland met ingang van 1 januari 2021 liefst €10 miljoen gemeenschapsgeld EXTRA overdragen aan de Provincie voor het beheer van de stortplaats.

Politiek-bestuurlijke sensitiviteit

De onderzoekers wijzen bij herhaling op de beperkte politiek-bestuurlijke sensitiviteit bij de AVRI, (naar het oordeel van de PvdA (zie ook het betoog) in het bijzonder bij het DB.

Een voorbeeld is dat ditzelfde DB het extra risico’s die het tekort voor de AVRI oplevert deels wilde dekken door (onnodig) €5,00 extra afvalstoffenheffing in rekening te brengen. En dat vlak voor de verkiezingen. Een politieke miskleun, volgens de PvdA (en andere partijen). Een groep actieve Raadsleden uit de Regio die niets voelden voor het onnodig op kosten jagen van inwoners, hebben het onzalige voornemen van het DB via de pers wereldkundig gemaakt. Afgelopen maandag heeft het DB in reactie op die publiciteit besloten de €5,00 ‘terug te geven’ aan de inwoners.

Stand van zaken

Op dit moment hebben 5 raden het Rapport ‘Storten en Tekorten’ behandeld en daarvan hebben 4 Raden (met nu al 93 van de 176 Raadsleden die voor hebben gestemd) een motie aangenomen die oproept tot een wisseling van de wacht in het DB: een nieuw gezicht een nieuw geluid. Herstel van vertrouwen naar Raden en inwoners is het doel.

Zie ook: https://www.gld.nl/…/meer-gemeenten-willen-nieuwe-start…

Belangrijke les is dat als volksvertegenwoordigers van de acht Raden zich op regionaal niveau verenigen, ze veel en veel meer invloed hebben en daardoor beter (politiek) richting kunnen geven.

De werkwijze rond het AVRI-dossier past dan ook naadloos bij het gedachtegoed van de Raadskring Regio Rivierenland: de KR-8 van de Raden (zie ook: https://www.raadskringregiorivierenland.nl)

Voor meer informatie lees hier het betoog van Arthur Warmer: Betoog AVRI – PvdA – Raad Buren – 26 oktober 2021:

Een mooie prestatie van de samenwerkende collega’s van allerlei fracties en politieke kleuren in Rivierenland!

Arthur Warmer

Sinds 2010 is Arthur Warmer raadslid voor PvdA Buren, en vanaf 2018 als fractievoorzitter. Hij blinkt uit in dossierkennis en zijn voortdurend streven naar een meer “kaderstellende raad”. Hij bedoelt daarmee dat hij graag wil dat de gemeenteraad meer fundamentele keuzes maakt en zich daar aan houdt.

Meer over Arthur Warmer