PvdA en GroenLinks Buren doen samen mee aan de gemeenteraadsverkiezingen

Door Willem van Boekel op 24 juli 2021

De Burense PvdA en GroenLinks hebben de handen ineengeslagen. De lokale partijen gaan een progressieve samenwerking aan voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. Sinds het voorjaar werkten de partijen intensief samen aan het gezamenlijke verkiezingsprogramma. Er is tevens een lijsttrekker gekozen voor de gezamenlijke lijst. Voorman van de lijst PvdA – GroenLinks is Willem van Boekel uit Beusichem.

De PvdA draait al tientallen jaren mee in de Burense politiek. GroenLinks is een nieuwkomer, de afdeling is in het voorjaar van 2021 opgericht. Voorzitters Annie Benschop en Mary-Ann Arentz zijn enthousiast over de progressieve samenwerking. Zij geven aan dat het in Buren hard nodig is om een ander en alternatief politiek geluid te laten horen.. Het politieke klimaat in Buren kan beter en de raad heeft moeite met het maken van noodzakelijke keuzes voor de toekomst. De wil om samen te werken en echt naar elkaar te luisteren ontbreekt. De progressieve combinatie PvdA en GroenLinks wil daarbij de verbinding maken.

De lokaal-conservatieve partijen die het beleid bepalen hebben geen antwoord op de klimaatcrisis en op vragen van inwoners die zorg of hulp nodig hebben Ook is er meer aandacht nodig voor de noodzakelijke veranderingen in de economie en de ondersteuning van de verschillende kernen.

PvdA-GroenLinks wil dat Buren veel meer lef toont en zelf aan de slag gaat, samen met de inwoners. Bijvoorbeeld door bij de warmtetransitie straten, buurten en kernen te ondersteunen bij de inzet van alternatieven voor het verwarmen van de huizen.

PvdA-GroenLinks wil concreet aan de slag met de circulaire economie en nu plannen maken om het klimaat minder te belasten en de biodiversiteit te vergroten.

PvdA-GroenLinks wil goede en voldoende zorg en woningen voor iedere inwoner die dat nodig heeft.

PvdA-GroenLinks wil ruimte maken voor initiatieven om te komen tot nieuwe woonvormen en alternatieve financiering daarvan.

PvdA-GroenLinks wil bereikbare voorzieningen om te sporten, te ontspannen, gezond te blijven en naar school te gaan.

PvdA-GroenLinks wil een gezonde, constructieve en daadkrachtige bestuurscultuur in het gemeentehuis.

Willem van Boekel voert de lijst van PvdA-GroenLinks in 2022 aan. Van Boekel is lid van de PvdA, ondernemer en hij woont al zo’n vijftien jaar in Beusichem. Hij was eerder politiek actief in een deelraad in Amsterdam en is in het voorjaar al gestart aan zijn inwerkprogramma Hij is 51 jaar en wil graag in 2022 aan de slag in de gemeenteraad met een nieuw team van PvdA-GroenLinks.

In het najaar maken de PvdA en GroenLinks de kandidatenlijst compleet. De partijen staan open voor inwoners die mee willen doen met deze nieuwe progressieve beweging.

Willem van Boekel

Ik voel me verantwoordelijk voor hoe dingen gaan in onze samenleving en dus ook in onze gemeente. En ik wil met dat gevoel van verantwoordelijkheid iets doen. Ik wil voor dingen zorgen, ik wil dingen goed regelen, en ik wil het verschil maken voor inwoners van Buren die sociaal denken. Ik geloof in een samenleving

Meer over Willem van Boekel