PvdA Buren: “groene energie voor iedereen”

15 maart 2018

PvdA Buren wil het ook voor mensen met een krappe portemonnee mogelijk maken om duurzame energie op te wekken. Door de gemeente financieel garant te laten staan kunnen inwoners en kleine bedrijven tegen gunstige voorwaarden geld lenen voor duurzaamheidsmaatregelen.

Lijsttrekker van de PvdA Buren, Daan Russchen: “Door het aanbieden van een lening voor het opwekken van energie kunnen we écht meters maken in onze ambitie een duurzame gemeente te worden. In sommige andere gemeenten is zo’n lening er al en het is vrij eenvoudig om hiermee te starten. Zo wordt groene energie ook beschikbaar voor mensen met een minder gevulde portemonnee die aanhikken tegen de investering. Mensen willen zich echt wel inzetten voor het milieu maar niet iedereen tikt zo maar even een paar duizend euro af voor een dak met zonnepanelen. Het is niet het enige dat we willen doen maar het helpt al wel enorm.”

Met deze duurzaamheidslening wil de politieke partij in Buren de volgende raadsperiode een nieuwe stap maken op het gebied van de energietransitie. Voor verenigingen en stichtingen in Buren bestaat zo’n regeling al. Maar ook daar is nog veel te halen. “De vraag is of het al erg bekend is. Voor verenigingen kan ik me bovendien voorstellen dat we ze ondersteunen in het gezamenlijk een coöperatie te vormen. Zo kunnen ze als energieleverancier groene stroom aan de leden aanbieden. Hoe gaaf is dat? Energie van je eigen club!” aldus de PvdA-voorman.