PvdA Buren in gesprek met …

19 maart 2018

Het leven van Hans de Rot, zijn vrouw Petra en hun twee kinderen veranderde drastisch nadat Petra op 29 maart 2015 een zware hersenbloeding kreeg. Corrie Blommaert spreekt met hen.

Na een intensieve revalidatieperiode bleven er behalve een zware handicap, ook problemen met haar geheugen bestaan. Omdat ook haar geografische geheugen was aangetast, kon zij zich niet meer oriënteren in haar omgeving en tijd. Petra had nog wel herinneringen aan haar verkeringstijd met de Eck en Wielse Hans, en dan vooral aan Het Eiland van Maurik waar ze veel surften. De familie de Rot besloot terug te gaan naar deze omgeving.

Eind 2017 was het zover dat Petra naar huis kon. Hoewel er buiten nog van alles gedaan moet worden is het huis binnen zodanig verbouwd dat Petra hier goed kan wonen. Zo is er voldoende ruimte om de dagelijkse zorg aan Petra goed te kunnen geven, is alles gelijkvloers gemaakt en vergemakkelijkt de tillift de zorgwerkzaamheden.

Hans wil aan raadsleden meegeven hoe belangrijk het is dat de gemeente zich probeert in te leven in de wereld van de hulpvrager: “Je zit, zonder enige schuld, in een hele beroerde situatie en dan stuit je op starheid, desinteresse, bureaucratie en traagheid. Probeer je als gemeente vanuit een positieve kijk, met open vizier, zonder allerlei vooroordelen, in te leven in de situatie van de hulpvrager. Zorg dat als mensen je hulp nodig hebben, dat je er staat.”

In aanloop naar de verkiezingen op 21 maart 2018 gaan de kandidaten van de PvdA Buren in gesprek met inwoners, ondernemers, verenigingen en organisaties.

Andere gesprekken nalezen? Kijk hier https://buren.pvda.nl/in-gesprek-met/